4021341402 |
La màgia dels Recursos Sistèmics a Educació Infantil |
2023-2024 |
Taller. Educació Infantil |
|
|
|
16/2/2024 - 14/3/2024 (15 hores) de 17:15h a 19:15h |
|
CRP del Vallès Occidental II |
|
Alcoi, 57 (Terrassa)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Vallès Occidental II
|
| |
|
|
| |
Accessos |
Veure plànol
|
|
|
Descripció i Metodologia: |
La màgia de l’educació sistèmica rau en la transformació de les relacions i la comprensió dels vincles invisibles.
Com ho farem? A través de recursos sistèmics i eines que ens permetin entendre i abordar de manera integral el desenvolupament dels infants, tenint en compte no només l’aprenentatge cognitiu, sinó també el seu benestar emocional.
|
| |
Objectius |
- Conèixer els principis fonamentals de la Pedagogia Sistèmica i la seva aplicació en l’àmbit educatiu.
- Aprendre Eines Sistèmiques i recursos pràctics per utilitzar en moments de claustre, amb els infants, amb les famílies i en el dia a dia per a la millora de la dinàmica de l’aula.
- Conèixer els 3 principis de l’educació sistèmica: vincle i pertinença, l’ordre i l’equilibri entre el donar i el prendre.
- Proporcionar eines sistèmiques per introduir la mirada sistèmica a l’escola.
|
| |
Continguts |
Sessió 1
- Principis bàsics de la pedagogia sistèmica.
- Estructura d’un centre educatiu des de la mirada sistèmica.
- L'aula com a sistema i la seva relació amb el sistema escolar més ampli. La relació centre educatiu - família.
- Comprendre la importància de veure el sistema educatiu com un tot interconnectat.
- Comunicació eficaç amb tots els participants del sistema educatiu (alumnes, mestres, famílies, etc.).
- Exemples concrets: l’ordre dins l’aula, models d’entrevistes a les famílies, activitats que ens fan saber de nosaltres (treball del nostre nom).
Sessió 2
Introducció als contes sistèmics: Explicar què són els contes sistèmics i com s'utilitzen per a l'aprenentatge i el desenvolupament personal.
Observació de diferents contes sistèmics. Exploració del conte sistèmic seleccionat.
Identificar els personatges, les relacions i les dinàmiques que es presenten en el conte.
Cas pràctic com a través d’un conte en pot sorgir un petit projecte.
Sessió 3
- Què són els rituals sistèmics i com s’utilitzen per establir i treballar les diverses etapes i transicions de la vida.
- Els rituals com a eines que ajuden a enfortir i mantenir l’equilibri entre sistemes.
- Els rituals d'ordre: que serveixen per mantenir l'equilibri i l'harmonia dins d'un sistema.
- Observar diferents rituals d'ordre que podem utilitzar a l’aula, en el claustre.
- Els rituals de pas: moments significatius de transició i transformació de la vida d’una persona o d’un grup. Explorar diferents rituals de pas que poden ser utilitzats per reconèixer i celebrar moments clau com l’inici de curs, les barreges de grups…
- Els rituals de comiat: importància de tancar etapes. Explorar diferents rituals de comiat com el comiat d’una companya o d’un alumne, l’inici de curs, les barreges de grups…
- Els rituals d’aniversari: el sí a la vida. Exemples concrets.
Sessió 4
- Ús de l’art com a eina per explorar dinàmiques, relacions i patrons en els sistemes.
- Importància de crear un entorn de treball adequat que fomenti la creativitat i l'exploració.
- Selecció i ús de materials.
- Aplicacions i exemples pràctics.
|
| |
Formador/a |
Gemma Casals Prat
|
| |
Avaluació |
Satisfacció de les persones assistents amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa.
Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa.
|
| |
Requisits de certificació |
Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
|
| |
E-mail |
a8904082@xtec.cat
|
| |
ODS |
ODS4 - Educació de qualitat |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
divendres |
16/02/2024 |
1715 |
1915 |
Sessió 2 |
dijous |
22/02/2024 |
1715 |
1915 |
Sessió 3 |
dijous |
07/03/2024 |
1715 |
1915 |
Sessió 4 |
dijous |
14/03/2024 |
1715 |
1915 |
|
| |